zondag 19 oktober 2014

DIY skater skirt

Een must have voor deze herfst, de skater skirt. In deze DIY  laat ik je zien hoe je er zelf een maakt. Je kunt eindeloos variëren met kleuren en stoffen. Dus in het voorjaar kun je met dit patroon nog een rokje maken.Voor deze rok heb ik een warme blauwe kleur gekozen, een beetje petrol. Een echte herfst kleur. De stof is een beetje dik en ook de structuur past bij het najaar. Want dat is nu toch echt wel begonnen.
Je stof moet een beetje rekbaar zijn. Als de stof rekbaar genoeg is hoef je niet eens een rits te maken. Dus hoe rekbaarder de stof hoe makkelijker het voor jou is om dit rokje te maken.


  • stof van minstens een meter
  • garen
  • schaar 
  • naaimachine
  • meetlint
  • spelden
  • papier om je patroon te tekenen


Meten
Meet je heup omvang en deel dit door 6.28. Meet de lengte die jij wilt hebben voor je rokje.
Het patroon
De afbeelding hier boven is je patroon. Vouw de stof 2 keer dubbel zodat je een vierkant krijgt. Het rode deel is je heup omvang gedeeld door 6.28. En het deel tussen de stippellijnen is de lengte van je rokje plus 1 cm extra voor je zoom.
Knippen en naaien
Knip nu langs de stippel lijnen. Je hebt als het goed is nu twee halve cirkels. Een soort mega donut als je ze tegen elkaar aan legt. Naai de twee helften aan elkaar. Knip nu een boord van 10 cm breed en je heup lengte lang. Voor de zekerheid 4 cm langer. Naai het boord aan de bovenkant van je rokje. Als je een elastische stof hebt hoef je in dit boord geen elastiek te doen of een rits te maken. Tot slot maak je een zoompje in de onderkant door 1 cm om te slaan en deze vast te naaien.



PFFF dat was me nog eens een uitdaging. Niet het naaien zelf, dat was is 2 uurtjes klaar met mijn nieuwe lockmachine. Het uitleggen aan jullie daar en tegen viel nog niet mee! Voor mij is het allemaal vanzelf sprekend maar voor veel van jullie niet weet ik. Ik hoop dat ik jullie zo genoeg heb kunnen helpen. Misschien heb je nog vragen, stel ze in de comments hier onder en ik geef jullie antwoord.
Nog even ter verduidelijking is hier een filmpje, wel in het engels maar dat moet te volgen zijn.

xx Lydia


2 opmerkingen:

  1. Hallo Lydia,
    Ik vind je uitleg zeer duidelijk. Alleen snap ik niet hoe de meeste aan 6.28 komen...? Ik heb een taille-omtrek van 112cm (deel ik door 4 = 28cm,toch? Maar deel ik het door 6.28 = +- 18cm ) welke moet ik nu nemen? Zodat de rok niet te ruim of te krap word.. Zou jij me kunnen helpen?
    Want ik vind je rok super staan.
    Met vriendelijke groet Klariska (hopeloos ""naaidoosje"" )

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heeft met de formule voor de omtrek van een cirkel te maken.

      Verwijderen