donderdag 30 oktober 2014

DIY candels


Het wordt al steeds eerder donker en je weet wat dat betekent... tijd voor kaarsen! Je kunt ze natuurlijk kopen maar je kunt ze ook op tal van manieren zelf maken. Vandaag laat ik er eentje zien. Ik heb nog een heleboel lont over dus misschien zit er binnenkort nog wel een DIY kaarsen maken in voor jullie. Het lijkt een beetje op koken dus ik had er veel plezier in. Je hebt nodig:


  • lont
  • kaarsvet
  • pannetje
  • potjes of mokken
  • dubbelzijdige tape
Als je dit jaar al een paar kaarsen hebt gebrand hoef je alleen nog maar lont te kopen. Want voor deze DIY heb ik oude kaarsen gebruikt en om gesmolten tot kaarsvet en zo nieuwe kaarsen gemaakt. 
Zet het pannetje met water op het gasfornuis en laat het water opwarmen. Let op het water mag niet koken!
Plak nu de lont vast op de bodem met de tape. Zo zorg je ervoor dat het in het vlammetje straks mooi in het midden brandt.

Zet het potje met restjes kaarsvet in het pannetje en wacht tot het helemaal gesmolten is. Als je wilt kun je het potje helemaal vullen door er meer kaarsvet in te gooien. Ik heb er voor gekozen om de potjes half tot driekwart te vullen. Haal het potje uit het pannetje en hang er een lont in. De lont moet boven het potje uitkomen, deze knip je later af. Laat het voorzichtig afkoelen tot dat het kaarsvet weer gestold is.
Wanneer het kaarsvet helemaal gestold is knip je de lont 1 cm boven het kaarsvet af.



Zoals je kunt zien heb ik ook een kaars in een mok gemaakt. Hier gaat wel wat meer kaarsvet in zitten maar dan heb je ook een kaars die lang mee gaat. Ik heb de potjes ook nog versiert met verf voor een extra gezellig licht.

~ Lydia~



Geen opmerkingen:

Een reactie posten